Az Apple Inc. halad az önvezető autók technológiájával és 2024-re tervezik a járművek gyártását, egy "áttörő" új akkumulátor alkalmazásával.

AppleApple Park, az Apple Inc. főhadiszállása madártávlatból - Cupertino, Kalifornia
Fotó: Daniel L. Lu

Az ismert telefongyártó cég autópiaci törekvése – Project Titan – 2014 óta ingadozóan haladt. Egy ponton a cég visszaszorította a projektre való fókuszálást, hogy a szoftverre és a cél újraértékelésére összpontosítson. Doug Field, egy korábbi Apple veterán - aki a Tesla Inc-nél is dolgozott – visszatért, hogy felügyelje a projektet 2018-ban, majd 190 embert bocsájtottak el a projektcsapatból 2019-ben.

Azóta az Apple – belső források szerint - haladt annyit, hogy megcélozhassák a kereskedelmi autógyártást. A vállalat célja, hogy olyan személyautót kínáljon a piacon, ami versenyre kelhet más cégekkel, mint például az Alphabet Inc. Waymo-ja, ami lényegében egy robo-taxi (vezető nélküli utasszállító szolgáltatás). 

Az Apple központi stratégiája, egy új típusú akkumulátor, ami „radikálisan” lecsökkenti a gyártási költségeket és megnöveli a járművek hatótávját.

Egy ilyen mértékű vállalkozás kialakítása még az Apple számára is kihívást jelent, hiába rendelkezik nagy költségvetéssel, és készít több száz millió elektronikai terméket évente, melyek alkatrészeit a világ minden táján gyártják. Az autóipar számukra egy teljesen új terep. Elon Musk Tesla-ja is 17 évig fejlődött, mielőtt egy stabil és profitáló termék lett.

„Ha létezik egy cég, ami rendelkezik a szükséges erőforrásokkal, hogy ezt a projektet megvalósítsa, az nem más, mint az Apple. Viszont ezek a termékek nem telefonok lesznek.” – nyilatkozta a Titan projekt egyik dolgozója.

Az akkumulátor a hírek szerint egy speciális monocellás megoldás lesz, aminek a kialakítása lehetőséget ad a különálló cellák „tömörítésére”, melynek köszönhetően hely szabadul fel – például a tartóelemek mellőzése miatt - az akkumulátor egységben.

A megoldásnak köszönhetően több aktív elem telepíthető a járműbe, ezáltal nő a hatótáv. Kémiai szempontból vizsgálják az LFP, vagyis lítium-vas-foszfát megoldást, ami kevésbe hajlamos a túlmelegedésre, ezáltal biztonságosabbak, mint más típusok – például a lítium-ion akkumulátorok.

A Reuters megkeresésére az Apple nem válaszolt a jövőre vonatkozó gyártási terveikkel kapcsolatban.