Kedden Irkutszk felett repült az orosz PD-14-es típusú hajtóművel az MC-21-es (orosz jelzéssel MSz-21-es) utasszállító repülőgép.

MC-21MC-21 első repülése, 2017. május 28. - Fotó: Denis Fedorko

Szergej Csemezov, a fejlett technikai eszközök kivitelére szakosodott Rosztyeh vállalat vezetője úgy nyilatkozott, hogy a siker az orosz polgári repülőipar két legfontosabb programja, az MC-21-es repülőgép és a PD-14-es hajtómű egyesítésének eredménye. A tesztrepülése öt perc híján másfél órás volt.

Az utasszállító gyártásának az idei évre tervezett beindítása 2021 végére tevődött át, mert az Egyesült Államok az Oroszország elleni szankciók keretében beszüntette a kompozitanyagok szállítását. Hazai gyártónak a Roszatom alabugai különleges gazdasági övezetében működő üzemét választották ki.

A kéthajtóműves, rövid és közepes hatótávolságú MC-21-es utasszállító szűzrepülése 2017 májusában volt, a gép alaptípusa 180-200 utas szállítására alkalmas. Orosz tervek szerint ezek lépnek a szovjet gyártmányú Tu-134-esek, Tu-154-esek, Tu-204-esek és a hasonló polgári repülőgéptípusok helyébe.

Az MC-21-est az amerikai Pratt&Whitney PW1400G típusú hajtóművével is gyártani fogja az Irkut repülőgépgyár, ám az orosz híradások szerint a PD-14-es a fenntartásban olcsóbb, az üzemeltetésben pedig takarékosabb, halkabb és a környezetet jobban kímélő konstrukció. Szakértők szerint az új orosz gép akár az Airbus A-320-as és a Boeing-737-es vetélytársa lehet.