Az ipar igényeinek megfelelő, maximális színvonalú, korszerű szolgáltatást kínál a Műegyetem új laboratóriuma, amely a Rolls-Royce aktív együttműködésével jött létre.

Rolls-Royce Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratórium - Fotó: Geberle Berci / BME

Ünnepélyes keretek között 2021. október 15-én a Műegyetemen avatták fel a BME - Rolls-Royce Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratóriumot, amely a BME Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ (FIEK) első nagyprojektjének keretében jött létre. Eddig a négy évvel ezelőtt indított programban összesen öt, az ipar-egyetem közös projektjeinek színhelyet adó laboratórium valósult meg, A fejlesztésekbe a műegyetemi oldalról több mint 120 egyetemi kolléga és hallgató vett részt, az ipari partnerek részéről is hasonló létszámmal dolgoztak a programban kutatók és mérnökök.

Az elektromos hajtásinverter és energia ellátó rendszer optimalizálási technológia létrehozása területen a BME és a Siemens közös munkája során a Siemensnél a 2012 és 2019 közötti időszakban több mint 100 fiatal mérnök munkáját integráló K+F részleg alakult ki, amelyet elősegített a Műegyetemmel való együttműködés. A közös munka tovább folytatódott, miután a Rolls-Royce, a világ vezető repülőipari vállalata felvásárolta a Siemens légiipari hajtásrendszereket fejlesztő részlegét.

"A BME-Siemens, majd BME-Rolls-Royce együttműködés az egyik legjobb példa Magyarországon arra, hogyan tud ipar és egyetem szorosan együttműködve nemzetközi színtéren is elismert eredményt létrehozni" - emelte ki a megnyitón  Lengyel László, a BME FIEK igazgatója.

A BME és a Rolls-Royce együttműködésében az egyetemi campuson létrehozott Hajtáslaboratórium egy meghatározó K+F helyszín, ahol 300kW teljesítményszinten, 1200V feszültségen és max. 20000 percenkénti fordulatszámon valósulhat meg az elektromos járművek komponensenkénti vagy akár rendszerszintű tesztelése. A vállalati partnerek számára széleskörű tesztelési lehetőségeket kínál a Hajtáslabor teljes hajtáslánc és komponens szinten is - motorok, generátorok, teljesítmény-átalakító konverterek, akkumulátorok és inverterek.

A labor speciális nagyfeszültségű, nagy kapcsolási frekvenciájú és nagy teljesítményű PHIL (Power Hardware-in-the-Loop) rendszere lehetővé teszi a felhasználói szinten paraméterezhető forgógépek, valamint különböző fordulatszám- és pozíciószenzorok emulációját is. A vizsgálandó berendezés számára levegő és folyadékhűtés egyaránt biztosított. Az automatizált mérő és adatgyűjtő rendszer mérni tudja a berendezés feszültségeit, áramait, fordulatszámát, nyomatékát és hőmérsékletét.

" Az elektromos járművek gyors terjedésével egyre nagyobb igény mutatkozik a tesztelésükhöz szükséges speciális teljesítmény-elektronikai berendezésekre. Ennek az igénynek a labor, a régióban egyedülálló kapacitásával és teljesítményével eleget is tud tenni" - hangsúlyozta Becker Péter laborvezető.

"A közös munka többet adott, mint azt a projektek indulásakor gondoltuk" - derült ki Dale A. Martin, a Siemens Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatójának előadásából.  Balázs Gergely, a Rolls-Royce Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Rolls-Royce a karbonsemlegességre törekvő, globális Net Zero programjának részeként teljesen elektromos és hibrid hajtásrendszereket fejleszt a fenntartható légiközlekedés megteremtése érdekében. A Műegyetemmel való együttműködés illeszkedik a Rolls-Royce termékfejlesztési célú stratégiájához, amelyhez kapcsolódóan a magyar csapat is tovább erősödhet. A Rolls-Royce, a Siemens és több ipari partner új üzleti lehetőségeket is talált a BME FIEK-kel való együttműködésben.

A Hajtáslaboratórium létrehozása mellett a BME FIEK projektben ezen a területen létrejött több jelentős eredmény, ilyen például: a villamos motorok topológiai optimalizációs technológiája, a magas biztonsági szintű akkumulátor felügyeleti rendszer, az intelligens áramirányítók irányító egységeinek tesztelésére alkalmas Hardware-in-the-loop szimulátoros egység, a légcsavar meghajtására kifejlesztett villamos motor, vagy a légi járművek elektromos főhajtásláncaiba integrálható, biztonságos Li-ion akkumulátor modul.

" A Hajtáslabor, valamint a többi, a projekt keretében létrejött egyetemi labor - mivel bevételt termelnek - hosszabb távon is fenntarthatók és alkalmasak más típusú cégek, más típusú fejlesztéseinek tesztelésére is" - emelte ki Charaf Hassan a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának dékánja, majd hozzátette: "A Műegyetem FIEK projektje az energetikai és gyógyszertechnológiai kutatást, fejlesztést és innovációs aktivitást tűzte ki célul, mindezt úgy, hogy innovációs K+F tevékenysége révén a piaci igényeknek megfeleljen, azokat kiszolgálja."

"Sikeres együttműködés a partnervállalatokkal nem új a Műegyetemen. A közös laborfejlesztéseknek is köszönhetően az ipar-egyetem kooperáció kiemelkedő teljesítményeket hozott felszínre és jelentős eredményeket ért el a kutatás-fejlesztés-innováció területén. Az ipari együttműködő partnereink azért dolgoznak a BME-vel, mert a megfelelő elméleti alapokkal rendelkező, komolyan gyakorlatorientált és az új technológiák felé nyitott mérnöki társadalom innen kerül ki. A BME ezzel minőségi mérnökutánpótlást biztosít az iparvállalatoknak. A Műegyetemen 8 karon több mint 60 olyan laboratórium illetve kutatás-fejlesztési infrastruktúra található, amelyekben ipar-egyetem közös projektek valósulnak meg. A komplex tudás és rendelkezésre álló kapacitás mellett a saját fejlesztések tesztelése gyorssá, rugalmassá és olcsóbbá váltak.  Kiváló példa erre mind az 5 FIEK laboratórium, amelyek Budapesten vannak, ahová a vállalatok munkatársai bármikor bemehetnek mérni, tesztelni, ezzel jelentős időt és pénzt takarítanak meg." - hangsúlyozta Lengyel László.

Az Integrált, intelligens technológiák - szinergiaprogram: Fókuszban az energetika és a gyógyszeripar projekt a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal FIEK_16-1-2016-0007 kódszámú pályázatának keretén belül valósult meg.