Az autómegosztó szolgáltatások járműveit igénybe vevő ügyfelek joggal várnak el biztonságos közlekedésre alkalmas, utasterében pedig dohányfüstmentes gépkocsit. Több, mint bosszantó ugyanis, ha karcos és horpadt az autó, amit használunk vagy az utastérben a kellemetlen füstszag, mert korábban valaki dohányzott benne. A Bosch flottaüzemeltetők és mobilitási szolgáltatók számára kifejlesztett új Ridecare-megoldásának köszönhetően azonban mindez hamarosan már a múlté.
Illusztráció - Kép: Bosch
A cél az, hogy minden felhasználó még biztonságosabban és kellemesebben utazzon a jövőben. Az első alapvető Ridecare-funkció a füst- és sérülésérzékelés, amelyben a Bosch mesterséges intelligencia segítségével végzett, felhőalapú adatelemzéssel kombinálja a járműbe épített érzékelőegységet.
Az autómegosztó-szolgáltatók így jól áttekinthetően és valós időben juthatnak fontos információhoz, ha járművük megsérült, vagy épp valaki dohányzott azokban. A javítások vagy tisztítások így gyorsabban és pontosan az igényeknek megfelelően végezhetők, ezzel is optimalizálva a flottakezelést. „Az autómegosztásban az ügyfélelégedettség egyik kulcsa, hogy a felhasználók mindenkor a biztonságos és kellemes vezetés élményében részesülhessenek.
Ridecare megoldásával a Bosch a még színvonalasabb ügyfélélmény új mércéjéül szolgálhat a járműmegosztó szolgáltatások piacán” – emelte ki Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja. A technológiák és szolgáltatások szállítója jelenleg vezető ázsiai, észak-amerikai és németországi autómegosztó-szolgáltatókkal dolgozik kísérleti projekteken, hogy elkezdhesse a füst- és kárérzékelő rendszerének sorozatgyártását. A Bosch flottaszolgáltatás megbízhatósága hivatalosan is igazolt, hiszen a TÜV Süd jóváhagyását is megkapta az új rendszer.
A Ridecare átláthatóságot kínál
Az autómegosztó-szolgáltatók általában minimális információt kapnak, ha járműveik megsérülnek vagy dohányoznak bennük egy-egy bérleti időszak alatt. Míg az autókban bekövetkezett jelentős károkról többnyire beszámolnak a felhasználók, a feltételezhetően kisebb sérülések javítási költségeivel gyakran magukra maradnak a szolgáltatók.
Az ügyfél-elégedetlenség további jelentős forrása, ha olyan autót vesznek át, amelyben a szabályok ellenére dohányzott az előző felhasználó. Ilyen esetekben a professzionális belső takarítás költsége gyakran több száz euró is lehet. A Bosch Ridecare-megoldása azonban most találgatások helyett egyértelmű információt ad: a járműbe épített szenzoregység egyaránt érzékeli a cigarettafüstöt és az autó külső sérüléseit. Az ilyen típusú károk egyetlen érzékelőegységgel megoldott észlelése újdonság a szakmában, az eddig rendelkezésre álló megoldások ugyanis vagy a füstöt, vagy pedig a baleseteket érzékelhették.
„A Bosch kombinált füst- és sérülésérzékelő-rendszere a világ első olyan sorozatgyártású megoldása, amely mind a sérüléseket, mind az autóbeli füstöt megbízhatóan észlelheti és egyértelműen jelentheti” – hangsúlyozta Harald Kröger. Az egység érzékelői emellett olyan pontosak, hogy nem csupán a baleseteket, hanem a parkolási sérüléseket is észlelni tudják, beleértve azokat a koccanásokat, amelyek épp bérleti időn kívül történnek a városban parkoló sharing-autókkal. Mindezek alapján a megosztó-szolgáltatók közvetlenül meghatározhatják, hogy ki okozott kárt vagy épp ki dohányzott a járműben.
A Bosch a tárgyak internetével kombinálja a mesterséges intelligenciát
A Bosch innovatív flottaszolgáltatásai a sharing-járművek szélvédőjének belső oldalán elhelyezett érzékelőegységből, valamint a felhőbeli adatelemzésre szolgáló intelligens szoftverből állnak. Amint a szenzorok balesetre vagy a jármű utasterében érzékelt füstre vonatkozó információja a felhő-háttérrendszerébe (Cloud-Backend) érkezik, a Bosch mesterséges intelligencia (AI) módszerekkel meghatározhatja az ütközés intenzitását, és azt osztályozhatja a flottakezelő számára.
Ennek során az intelligens algoritmusok egyaránt tekintetbe veszik a jármű menetdinamikai adatait, illetve olyan további információkat, mint például az út állapota. A sharing-szolgáltatók így pontosan tudhatják, hogy pusztán szépséghibát okozott az eset, vagy a jármű megfelelő biztonsága érdekében azonnal fel kell mérni a kárt és meg kell javítani a sérülést. „A Bosch Ridecare-szolgáltatás is jól példázza az AIoT – azaz a mesterséges intelligencia és a dolgok internetének kombinációja – által kínált lehetőségek széles körét. Ennek előnyeit a járműmegosztó-szolgáltatások felhasználói is élvezhetik majd” – mutatott rá Harald Kröger.
A mesterséges intelligenciával végzett adatelemzésnek köszönhetően a Bosch azt is meghatározhatja: pontosan melyik részén sérült meg a jármű, például csak a hátsó lökhárítón vagy akár a padlóvázon is. Mindez nagyban megkönnyíti a károk dokumentálását és a kárbecslést. Ha az érzékelőegységből származó adatokat később a sérülésről készített képekkel is összevetik, a javítási költségekre is becslést kaphatnak a szolgáltatók.
Digitális megoldás flottakezeléshez
A járműmegosztó-szolgáltatók számára rendkívül fontos flottajárműveik sérüléseinek gyors és átlátható dokumentálása, mivel így növelhető a gépkocsik közlekedésbiztonsága, illetve ennek alapján mérsékelhető az állásidő. A Ridecare szolgáltatás a kárfelmérésen túl a baleset pontos helyét és idejét is megadja a sharing szolgáltatók számára, illetve, hogy ki és mikor dohányzott az autóban. Ezekkel az információkkal a flottamenedzserek és a mobilitási szolgáltatók mindig kifogástalan állapotban tarthatják járműveiket, növelve ezzel a szolgáltatást igénybevevők elégedettségét.