A várakozásoknak megfelelően alakult az ipari termelés, de a kilátásokat egyelőre nehéz felmérni - írták az elemzők az ipari termelés áprilisi adataira reagálva.
Illusztráció - Fotó: Pexels
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdai jelentése szerint áprilisban 3,1 százalékkal, munkanaphatástól megtisztítva 4,7 százalékkal, az év első négy hónapjában 4,9 százalékkal nőtt az ipari termelés. A bővüléshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult, a legnagyobb súlyú járműgyártás ellenben visszaesett.
A Századvég makrogazdasági üzletág-vezetője szerint az adatokban már látszanak a háború hatásai, de azok még nem nehezítették meg nagyon a termelést. Regős Gábor úgy véli, hogy a járműgyártás főképp az Ukrajnából és Oroszországból érkező alapanyagok hiánya miatt teljesített viszonylag gyengén, bár az ellátási láncok szakadozása már a háború előtt is okozott nehézségeket. Az ipar a második negyedévben a gazdasági növekedést legfeljebb kismértékben húzhatja föl - tette hozzá.
Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezető elemzője szerint bizakodásra ad okot, hogy a járműgyártás rendelésállománya tartósan magas, a beruházásoknak köszönhetően a belföldi ipar teljesítménye elvált a németországitól.
A kilátásokat rontják az orosz-ukrán háború hatásai, a világszerte magas infláció, de a gazdasági fellendülés erősíti a keresletet, és a védelmi ipar is jelentős bevételeket hozhat Magyarországnak - írta a szakértő, aki éves szinten a termelés 5-6 százalékos emelkedésére számít.
Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője szintén a járműipari kibocsátás bővülésében bízik, de másokhoz hasonlóan még rövidtávra is nehéznek tartja az előrejelzést. Főképp abban lát kockázatot, hogy az autóipari gyártók jelentős része a hagyományos meghajtású járművekre szakosodott, bár az újabb beruházások ellensúlyozhatják ezt. Nemzetközi szinten sok múlhat azon, hogy Kína mikor lesz újra a világgazdaság motorja.
A K&H vezető elemzője az adatok alapján felemásnak nevezte a magyar ipar helyzetét. Németh Dávid attól tart, hogy a gépjárművek drágulásával együtt a kereslet is csökken, ráadásul ellátási zavarok is fenyegetik a járműipart.
Az ország mind nyersanyagokból, mind energiából behozatalra szorul, és ezt a forint gyengülése miatt egyre drágábban lehet fedezni.