A keresőcég újítása, hogy a digitális alkalmazásboltjába beküldött felhasználói vélemények és értékelések nem azonnal válnak nyilvánossá, hanem hagynak egy 24 órás időablakot a nem autentikus, vagy félrevezető céllal íródott visszajelzések szűrésére.

Illusztráció: Unsplash

A Google az új irányelvet a Play áruházba vezeti be, amivel a felhasználói vélemények és értékelések nem azonnal válnak publikussá a digitális alkalmazásbolt felületén, hanem akár csak 24 óra múlva. Ezzel is több időt biztosítva a keresőcégnek, hogy ellenőrizze, szűrje a gyanúsnak vagy félrevezetőnek tűnő kamuértékeléseket, visszajelzéseket. A 24 órás időablak a maximumot jelenti, de természetesen akár kevesebb idő alatt is képes lehet kiszűrni a keresőcég a valótlant állító, nem autentikus értékeléseket. A fejlesztőknek lehetősége van már akkor reagálni és kommentálni a Play Áruházban hagyott értékelésekre, vagy véleményekre, amikor azok még nem váltak nyilvánossá.

Az újítás bevezetését nagy eséllyel a törvényhozók felől érkező nyomás sürgette. Tavaly vizsgálat indult a Google és az Amazon ellen, hogy megállapítsák eleget tesznek-e a saját platformjaikon terjedő megtévesztő kamuvélemények kiszűrésének érdekében. Az eljárást az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyelete indította. A kamuvélemények nem csak a felhasználóknak okozhatnak gondot, de a fejlesztőket is igazán nehéz helyzetbe hozhatják, főleg azok a hamis tömegesen érkező, rosszindulatú értékelésék, amelyek szándékosan akarják rontani az alkalmazásuk népszerűségét.

Többször előfordult már, hogy egy-egy program alá tömegesen érkeztek hiteltelen kritikák, amelyeket a rendszer nem minden esetben tudott kiszűrni. A visszajelzések és a vélemények leginkább a fejlesztők számára hasznosak, abban az esetben, ha valós, építőjellegű kritikákat fogalmaznak meg, de sok teret hagynak a manipuláló tevékenységek és visszaélések támogatására.

Megoldandó probléma még a lefizetett felhasználók által beküldött vélemények, kritikák azonosítása. A Google szabályzata tiltja, hogy a fejlesztők pozitív értékeléseket vásároljanak maguknak, ennek ellenére számos cég kínál ilyen szolgáltatásokat. Ezek felülvizsgálatára és kiszűrésére is megoldást jelenthet a 24 órás időkeret, ami lehetőséget ad a keresőóriásnak, hogy az ilyen kampányokat felismerje és leállítsa. Megtévesztőnek minősülnek azok a vélemények, értékelések is, amelyek pontatlanok, vagy több alkalommal, egy fiók által lettek beküldve bombázásszerűen (spam).