Tavaly az Apple bevezetett egy olyan adatvédelmi frissítést, ami megnehezíti a felhasználói viselkedés nyomonkövetését az alkalmazások számára. A Metát azzal vádolják, hogy a Facebook és az Instagram szolgáltatásaival akár ügyeskedhet is a háttérben, azonban a cég tagadja a vádakat.
Illusztráció: Pixabay
A kaliforniai kerületi bíróságnál csoportos kereseti pert indítványoztak a Meta ellen. A vád az, hogy továbbra is képesek webhelyeken keresztül követni a Facebook és az Instagram alkalmazások az iPhone tulajdonosokat az Apple követőkód-tiltása ellenére. A cupertinóiak App Tracking Transparency (ATT) funkcióját kerüli meg a közösségi óriás a dokumentumok szerint, ezzel egyaránt sért jogosulatlan adatgyűjtést tiltó szövetségi és állami törvényeket is.
Azt feltételezik a Metáról, hogy követőkódot helyezett el arra az esetre, ha a felhasználó alkalmazáson (pl. Facebookon) belüli böngészőt nyitja meg. Ezzel az a probléma, hogy az alkalmazás anélkül figyelheti meg a tevékenységet, vagy gyűjthet adatokat, hogy erre engedélyt kapott volna. A múlt héten egy másik hasonló panasz is érkezett a cégre.
Az iOS 14.5-ös frissítésével érkező ATT irányelve alapján a fejlesztőknek még abban az esetben is engedélyt kell kérniük, hogy bizonyos, más cégek alkalmazásaiból vagy webhelyeiről származó információkat használjanak fel hirdetési célokra, ha a felhasználó már beleegyezett ebbe. A Meta természetesen az újítás ellen tiltakozók táborát erősítette, és továbbra is a nyomonkövetés engedélyezését kérte a felhasználóitól.
A Meta visszautasítja és alaptalannak találja a vádakat. Állításuk szerint a felhasználók preferenciáit az alkalmazáson belüli böngésző is tiszteletben tartja. Nem biztos, hogy csoportos kereseti státuszt fog kapni az ügy, viszont egyértelműen látszik a Meta és Apple közötti feszültség.
Az Apple azt állítja, hogy a privacy és a magánélet védelmének fejlesztésére hozta létre az ATT-t, azonban kritikusai szerint az állhat a háttérben, hogy nagyobb szeletet akarnak a maguknak a cupertinóiak a hirdetési piacon.
A módosítás valóban előnyös az Apple számára, egyre többet költenek a hirdetők az Apple Search Adsen keresztül. Ennek ellenére továbbra is a Google hasítja ki a legnagyobb szeletet (34%) az alkalmazásfejlesztők online hirdetésekre fordított költségeiből, ezt követi a Facebook (28%), majd az Apple (15%). A hirdetések egyre nagyobb hangsúlyt fognak kapni a jövőben az iOS-ben, az Apple tervei közt szerepel a digitális hirdetési üzletág dolgozói állományának megduplázása is.