A jövő heti kormányülésen napirendre kerül az ISD Dunaferr Zrt. helyzete, a kormány megvizsgálja, hogyan lehetne megmenteni a nehéz helyzetbe került acélművet, amely mindkét nagyolvasztóját leállította - jelentette be a technológiai és ipari miniszter pénteki dunaújvárosi sajtótájékoztatóján.
Palkovics László technológiai és ipari miniszter sajtótájékoztatót tart a Dunaferr helyzetéről
MTI/Máthé Zoltán
Palkovics László közölte: a kormány elé fog terjeszteni egy javaslatot, hogy az év végéig milyen források biztosításával tudnák támogatni a nemzetstratégiai szempontból fontos cégcsoportot, amely többezer embernek ad munkát közvetlenül és még többnek közvetve. Megjegyezte, hogy a kabinet nehéz helyzetben van, mivel magánvállalatról van szó, ezért az állami beavatkozás lehetőségei erősen korlátozottak, ráadásul az elrontott privatizációt követően azt sem lehet tudni, ki a tényleges tulajdonos, s jelenleg nincs legitim vezetése sem a vállalatnak.
A miniszter kérdésre elmondta: az acélmű működési költségei alapján 5-10 milliárd elég lehet a következő két hónapra, ugyanakkor nehezíti a helyzetet, hogy számos felszámolási eljárás és egyéb követelés van a Dunaferrel szemben.
Palkovics László rámutatott, hogy az acélipar kiemelt helyen szerepel a magyar iparstratégiában, hiszen több ipari szegmens nyersanyagát jelenti, így a jövőben is nagy hangsúlyt fektetnek az iparág fejlesztésére. Példaként említette, hogy Európa elkezdett átállni a "zöldacélra", a Dunaferrnek is szüksége van technológiai váltásra, ám ahhoz előbb a működését kell stabilizálni.
A tárcavezető hangsúlyozta, a cég történetében még sohasem történt olyan, hogy a nagyolvasztókat leállították volna, és a szakemberek szerint nagyjából két hónapig tartható fenn ez az állapot. Megemlítette, hogy a másodikként leállított kohót időközben újraindították.
A Dunaferr a honlapján jelentette be, hogy az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után szeptember 16-án a másik nagyolvasztóját is leállította, mert a termeléshez szükséges koksz beszállítását évtizedek óta végző partner, a Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK) váratlanul megtagadta a szállítást. A közlemény szerint a koksz, mint nélkülözhetetlen alapanyag hiánya miatt bekövetkezett kényszerű leállás azt jelenti, hogy jelenleg nincs lehetőség nyersvas- és acélgyártásra a cégnél.
Az írták, a cégcsoport túlélésére az egyetlen esély, hogy a termelést fenn tudja tartani és rövid távon újra tudja indítani a nagyolvasztóit, ehhez pedig a megfelelő mennyiségű és minőségű koksz beszállítására van szükség egy héten belül. Hozzátették, hogy a hosszabb leállás - elsősorban az újraindulás műszaki kockázatai és költségei miatt - ellehetetlenítené a Dunaferr működését.
A nyilvánosan elérhető legfrissebb, 2021-ben közzétett 2019-es beszámoló szerint az ISD Dunaferr Zrt. a 2019-es üzleti évben 289 milliárd forint nettó árbevétel mellett 54 milliárd forintos veszteséget realizált.