Hamarosan üzembe áll az APCOA parkolóházában a stuttgarti repülőtéren.
- Az automatizált parkolóinas a világ első olyan nagymértékben automatizált, vezető nélküli (SAE 4. szintű) parkolási funkciója, amely Németországban hivatalos engedélyt kapott kereskedelmi használatra
- A nagymértékben automatizált és vezető nélküli parkolási rendszer teljesen önállóan gyűjti be és szolgáltatja vissza a járművet
- A funkció hamarosan elérhető az S-osztály és az EQS típusok egyes, az INTELLIGENT PARK PILOT rendszerrel felszerelt változatainál, elsőként Németországban, a stuttgarti repülőtér P6 parkolóházában
- Az APCOA stuttgarti repülőtéren található P6 parkolóháza lesz az első a világon, ahol a vezető nélküli parkolási rendszer kereskedelmi célú használata lehetővé válik
- A járművezetők az APCOA FLOW digitális mobilitási platformot használhatják a foglaláshoz, az érintésmentes be- és kilépéshez, valamint a készpénzmentes fizetéshe
Stuttgart, Németország – A Bosch és a Mercedes-Benz fontos mérföldkőhöz érkezett az automatizált vezetés felé vezető úton: a német Szövetségi Közlekedési Hivatal (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) jóváhagyta, hogy a két cég a teljesen automatizált parkolási rendszerét a stuttgarti repülőtéren az APCOA által üzemeltetett P6 parkolóházban használhassa. Ezzel ez a világ első, SAE 4. szintű¹, teljesen automatizált, vezető nélküli parkolási funkciója, amelyet hivatalosan is engedélyeztek kereskedelmi használatra. Az automatizált vezetés technikai fejlődése kulcsszerepet játszik a jövő mobilitásában. Azzal, hogy a jármű és az infrastruktúra átveszi tőlünk a vezetés és a manőverezés feladatait, értékes időt takarít meg a járművezetőknek, akiknek nem kell parkolóhely kereséssel és a szűk parkolóházakban való manőverezéssel foglalkozniuk.
„Az, hogy technikai partnerünkkel, a Bosch vállalattal közösen kifejlesztett, teljesen automatizált és vezető nélküli parkolási funkciónk világelsőként kapta meg az ügyfélhasználati engedélyt, azt mutatja, hogy az innovációs vezető szerep és a »Made in Germany« kéz a kézben járnak” – mondta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, a fejlesztésért és beszerzésért felelős műszaki igazgatója. „A DRIVE PILOT Level 3 rendszerünk piaci bevezetését követően hamarosan egy 4. szintű rendszert kínálunk a parkoláshoz az INTELLIGENT PARK PILOT fejlesztésünkkel – mindezt még ebben az évben. Ezzel is megmutatjuk ügyfeleinknek, hogy a technika megkönnyíti az életet, és értékes időt takarít meg.”
„A vezető nélküli parkolás az automatizált mobilitás egyik kulcsfontosságú építőeleme. A Mercedes-Benz partnerünkkel közösen kifejlesztett, teljesen automatizált parkolási rendszer is azt mutatja, milyen messzire jutottunk már ezen a fejlesztési úton. A vezető nélküli parkolással kezdődik majd a mindennapi automatizált vezetés” – mondta dr. Markus Heyn, a Bosch igazgatótanácsának tagja és a mobilitási megoldások üzleti szektor elnöke. „A Bosch a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy a parkolóházak infrastruktúráját intelligenssé tegye. Ennek megfelelően szabványokat állítottunk fel ezen a területen. A jövőben az a célunk, hogy egyre több parkolóházat szereljünk fel a szükséges infrastruktúra-technikával – terveink szerint a következő néhány évben világszerte több száz parkolóházban fogjuk ezt megvalósítani.”
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a Bosch, a Mercedes-Benz és a stuttgarti repülőtér partnereinkkel együtt sikeresen kifejlesztettük a vezető nélküli és érintésmentes parkolás hálózatba kapcsolt rendszerét. Az APCOA FLOW digitális platformunk lehetővé teszi a parkolóhelyfoglalást, az érintésmentes belépést és az automatikus számlázást” – mondta Frank van der Sant, az APCOA PARKING Group igazgatótanácsának tagja és kereskedelmi igazgatója. „Ügyfeleink kényelmét nagymértékben fokozza a tervezési biztonság, a minimális elvesztegetett idő, a rövid távolságok, valamint az érintés- és készpénzmentes parkolási folyamat.”
„Büszkék vagyunk arra, hogy az együttműködő partnerek az STR repülőteret választották e világpremier helyszínéül” – mondta Walter Schoefer, a stuttgarti repülőteret üzemeltető Flughafen Stuttgart GmbH vezetőségi szóvivője. „A projekt megmutatja, mennyire innovatív a régiónk. Az automatizált parkolóinas valóban növeli a repülőjáratok utasainak kényelmét, és időt takarít meg számukra, különösen akkor, ha sietnek, és gyorsan le szeretnék adni autóikat a repülőtéren.”
A vezető nélküli parkolás technikája
Az automatizált parkolóinas szolgáltatásnak nincs szüksége emberi vezetőre: csak be kell hajtani a parkolóházba, kiszállni, és a járművet egy okostelefonos alkalmazással egyetlen érintéssel a parkolóhelyre küldeni. Miután a járművezető elhagyta a parkolóházat – hogy az éppen megtakarított időt mással töltse – a jármű magától a kijelölt helyre hajt és leparkol. Később a jármű pontosan ugyanígy tér vissza a felvételi pontra. A folyamatot a Bosch többszintes parkolóházba telepített intelligens infrastruktúra és a Mercedes-Benz járműtechnológia együttműködése biztosítja. A parkolóházban található Bosch érzékelők figyelik a jármű pályáját, annak környezetét, és szállítják a jármű irányításához szükséges információkat. A járműben lévő technika az infrastruktúrától kapott információkat vezetési manőverekké alakítja. Így a járművek önállóan képesek fel- és lehajtani a rámpákon, hogy a parkolóház emeletei között közlekedjenek. Ha az infrastruktúra érzékelői akadályt észlelnek, a jármű fékez és biztonságosan megáll. Csak akkor folytatja útját, ha az útvonal szabaddá vált.
A Bosch és a Mercedes-Benz a világ első különleges engedélyét 2019-ben kapta meg arra, hogy a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóház emberi felügyelet nélkül, fejlesztői tesztjárművek segítségével automatizált parkolóinas szolgálatatást működtessenek. A most kiadott engedély ezen túlmutat, és lehetővé teszi a magántulajdonban lévő járművekkel történő kereskedelmi üzemeltetést a stuttgarti repülőtér P6 parkolóházában. A jóváhagyás alapja egy 2021 júliusában Németországban életbe lépett törvény, amely a SAE 4. szintjének¹ megfelelő járművek számára engedélyezi a vezető nélküli vezetést (BMDV – Németország világelső lesz az önvezetésben). E törvény parkolási rendszerre való alkalmazása a német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztériummal (BMDV) és a KBA-val szoros együttműködésben valósult meg. A német parlament felsőháza által 2022. május 20-án elfogadott AFGBV (automatizált vezetésről szóló irányelv) egyértelműen meghatározza a német közúti közlekedési törvény azon kritériumait, amelyeknek a 4. szintű járműveknek meg kell felelniük.
A vállalatok fokozatosan tervezik bevezetni a vezető nélküli parkolási szolgáltatást a stuttgarti repülőtér APCOA P6 parkolóházában. Az üzembe helyezés első napjától a 2022 júliusa óta gyártott S-osztály és EQS modellekkel rendelkező azon ügyfelek, akiknek járműve a Mercedes me connect részeként az INTELLIGENT PARK PILOT2 szolgáltatással is rendelkezik, és akik ezt a szolgáltatást aktiválták, használhatják majd a funkciót a kijelölt parkolóházban. Miután a járművezetők a Mercedes me alkalmazással előre lefoglaltak egy parkolóhelyet, járművüket egy előre meghatározott parkolóhelyen hagyhatják. Miután minden utas kiszállt a járműből, az alkalmazás elindítja a parkolási manővert. A parkolási rendszer ellenőrzi, hogy a lefoglalt parkolóhelyhez vezető útvonal szabad-e, és hogy minden egyéb műszaki követelmény teljesült-e. Ha ez így van, a járművezetők értesítést kapnak az alkalmazásban, amely megerősíti, hogy az intelligens infrastruktúra átvette a jármű irányítását. Ezt követően elhagyhatják a parkolóházat. A jármű automatikusan elindul, és magától megtalálja az utat a parkolóhelyére. Amikor a járművezető fel szeretné venni az autóját a parkolóházból, okostelefonos paranccsal teheti meg, a jármű ezután magától elindul az előre meghatározott átvételi területre.
¹A SAE J3016 hat automatizálási szintet határoz meg a közúti járművek vezetési műveleteihez (0–5. szint).
A 4. szint szerint: A jármű bizonyos körülmények között (pl. parkolóházban) képes önállóan kezelni minden forgalmi helyzetet. Nincs szükség vezetőre.
²A Mercedes me connect INTELLIGENT PARK PILOT szolgáltatása kezdetben Németországban a Mercedes-Benz S-osztály Limuzin és Limuzin hosszú modelljeihez és a Mercedes EQS modellekhez lesz elérhető 2022. júliusi gyártástól kezdődően. Ez nem vonatkozik a Mercedes-Maybach és az AMG modellekre.
A 2020. 12. 12. után gyártott Mercedes-Benz S-osztály Limuzin és Limuzin hosszú modellek – a Mercedes-Maybach és az AMG modellek kivételével – röviddel ezután következnek. A 2021. 04. 04. után gyártott Mercedes EQS modellek, kivéve az AMG modelleket, szintén rövidesen következnek. Amint az INTELLIGENT PARK PILOT elérhetővé válik egy adott jármű számára, a szolgáltatás megjelenik a Mercedes me alkalmazás szolgáltatási menüjében, és aktiválhatóvá válik. A Mercedes me connect szolgáltatások használatához a felhasználóknak személyes Mercedes me azonosítóval kell rendelkezniük, és el kell fogadniuk a Mercedes me connect szolgáltatások használati feltételeit. Továbbá az adott járműnek regisztrálva kell lennie a felhasználói fiókhoz. A kezdeti időszak lejárta után a felhasználók ingyenesen meghosszabbíthatják a szolgáltatásokat, amíg azok az adott járműhöz elérhetőek maradnak.
A szolgáltatások első aktiválása a jármű első regisztrációjától vagy az ügyfél általi használatba vételtől számított egy éven belül lehetséges, attól függően, hogy melyik következik be előbb.