Kifejlesztették az első statisztikailag reális közúti szimulációt a Michigan Egyetem kutatói, melyet jelenleg egy területre fokuszáltak, de a jövőben szeretnék kiterjeszteni más vezetési helyzetekre is, hogy teszteljék az önvezető járművek szoftvereit.

A szimuláció egy gépi tanulási modell, amelyet az Ann Arbor déli részén található egyik legveszélyesebb kereszteződésen, a Michigan állambeli balesetek szempontjából jól ismert helyszínen gyűjtött adatokkal képeztek ki. A Neural Naturalistic Driving Environment vagy NeuralNDE néven ismert modell ezeket az adatokat alakította át a mindennapi vezetői tapasztalatokat szimuláló modellé. Az ilyen virtuális utakra azért van szükség, hogy az önvezető járművek szoftvereinek biztonságosságát ellenőrizzék, mielőtt más autók, kerékpárosok és gyalogosok kereszteznék az útjukat.

autókForrás: ENGINEERING RESEARCH NEWS

"A NeuralNDE reprodukálja a vezetési környezetet, és még fontosabb, hogy reálisan szimulálja ezeket a biztonságkritikus helyzeteket, hogy értékelni tudjuk az önvezető járművek biztonsági teljesítményét" - mondta Henry Liu, a civilmérnöki szak professzora és a Mcity nevű, az UM által vezetett közös kutatási partnerség igazgatója.

A biztonságkritikus események, amelyekben a vezetőnek szempillantások alatt döntést kell hoznia és cselekednie, nem olyan gyakoriak. A vezetők sok órát is vezethetnek olyan események között, amelyekben rákényszerülnek, hogy rátapossanak a fékpedálra vagy félrerántsák a kormányt, és minden eseménynek megvannak a maga egyedi körülményei. Ezek együtt képezik az útjaink szimulációjának két korlátját, melyeket a "ritkaság átka" és a "dimenzionalitás átka" néven ismernek. A dimenzionalitás átka a vezetési környezet bonyolultságából ered, ideértve olyan tényezőket, mint az útburkolat minősége, az aktuális időjárási viszonyok és a gyalogosok, kerékpárosok és más közlekedők különböző típusai.

diagramm1Forrás: Nature Communications

Az összesítéshez a csapat mindent megpróbált látni. Érzékelőrendszereket szereltek fel a villanyoszlopokra, amelyek folyamatosan gyűjtenek adatokat az Ann Arbor déli részén található State Street/Ellsworth Road körforgalomnál. "Azért választottuk ezt a helyszínt, mert a körforgalmak nagy kihívást jelentő városi vezetési helyzetek az önvezető járművek számára. Egy körforgalomban a vezetőknek spontánul kell tárgyalniuk és együttműködniük más vezetőkkel az áthaladás során. Emellett ennek a konkrét körforgalomnak magas a forgalmi terhelése, és két sávos, ami tovább bonyolítja a helyzetet" - mondta Xintao Yan, civil- és környezetmérnöki szakos hallgató.

diagram2Forrás: Nature Communications

A NeuralNDE a CCAT Safe AI Framework for Trustworthy Edge Scenario Tests, vagy SAFE TEST kulcsfontosságú eleme. Ez a rendszer, amelyet Liu csapata fejlesztett ki, mesterséges intelligenciát használva csökkenti az önvezető járművek biztonságának biztosításához szükséges tesztelési kilométereket 99,99%-kal. Gyakorlatilag megszünteti a "ritkaság átkát", és ezáltal ezer alkalommal gyakrabban vezeti be a biztonságkritikus eseményeket, mint ahogyan azok a valós vezetésben előfordulnak.

Azonban ellentétben a teljesen virtuális környezettel, ezek a tesztek kevert valóságban zajlanak le zárt tesztpályákon, mint például az Mcity tesztpálya. A valós körülmények mellett az önvezető járművek megtapasztalják a virtuális vezetők, kerékpárosok és gyalogosok biztonságos és veszélyes viselkedését is. Ezen forgatókönyvek ellenőrzött környezetben történő tesztelésével az AV-fejlesztők finomíthatják rendszereiket, hogy jobban kezeljék az összes vezetési helyzetet.

A NeuralNDE nemcsak az AV fejlesztők számára előnyös, hanem a humán vezetői viselkedést tanulmányozó kutatók számára is. A szimuláció segítségével értelmezhetővé válnak az adatok arról, hogyan reagálnak a vezetők különböző forgatókönyvekre, ami segíthet a funkcionálisabb közúti infrastruktúra kialakításában. Az UM Transportation Research Institute 2021-ben 9,95 millió dolláros finanszírozást kapott az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumától, hogy bővítse az érzékelőkkel felszerelt kereszteződések számát. Ez a bevezetés bővíti a NeuralNDE képességeit és valós idejű figyelmeztetéseket nyújt a csatlakoztatott járművek vezetőinek.

A kutatást az Mcity, a CCAT és a UM Transportation Research Institute finanszírozta. Az 1965-ben alapított UMTRI globális vezető a multidiszciplináris kutatásban és választott partner a ipari vezetők, alapítványok és kormányzati ügynökségek számára a biztonságos, egyenlő és hatékony közlekedés és mobilitás előmozdításában.